الحياة

اهلا وسهلا بيك نورت المنتدى ويارب ينال اعجابك من فضلك لو انته زائر كريم يا ريت تسجل معانا من هنا ولو عضو سجل دخولك وشكرا ليك وان شاء الله نكون عند حسن الظن

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

الحياة

اهلا وسهلا بيك نورت المنتدى ويارب ينال اعجابك من فضلك لو انته زائر كريم يا ريت تسجل معانا من هنا ولو عضو سجل دخولك وشكرا ليك وان شاء الله نكون عند حسن الظن

الحياة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى فيه كل مايهم المستخدم العربي برامج العاب اغاني منوعات موبايلات وغيرها الكثير

منتديات الحياة تهنئكم بحلول شهر رمضان المبارك اعاده الله علينا وعليكم باليمن والبركات باذن الله وكل عام وانتم بخير
الخيمه الرمضانيه مفتوحه لكل زوار المنتدى الكل يستطيع مشاركتنا بمواضيعه وردوده ومشاركتنا الثواب طوال هذا الشهر الكريم لا داعي للاشتراك في المنتى فقط كن واثقا ان الله رقيب عليك واترك في المنتدى زهره تفيدك وتفيد الجميع باذن الله

2 مشترك

شهر رمضان شهر الجنه مش شهر المسلسلات

midomshakel2010
    midomshakel2010
    المدير العام
    المدير العام

تقييم الاعضاء لهذا الموضوغ : 0
    عداد النقاط : 10507

شهر رمضان شهر الجنه مش شهر المسلسلات Empty شهر رمضان شهر الجنه مش شهر المسلسلات

مُساهمة من طرف midomshakel2010 الجمعة أغسطس 21, 2009 4:26 pm

انا دلوقتي عايز اتناقش معاكم ف موضوع ف رأيي مهم جدا
    مين فينا مشفش اعلانات مسلسلات رمضان السنادي وكميتها الغريبه جدا واللي طبعا هتاخدنا من اول ما نصحى لحد ما بعد موعد الافطار ده طبعا بدون الاعادات للحقلات السابقه
    هل هو ده المعنى الحقيقي لرمضان ؟؟
    هل تحول رمضان من شهر الجنه وشهر العباده الى شهر المسلسلات ؟؟حتى وصلت الجرأه لاعلانات قنوات المسلسلات اللي بقت تقولك رمضان يقربنا بالمسلسلات !! وهل احنا هنقرب من بعض بالمسلسلات
    وفين صلة الرحم ؟ فين العبادات ؟ فين ختم القران ؟ وفين التراويح ؟؟؟

سؤال شائع ف الشارع المصري دلوقت :
    ايه اخبار مسلسلات رمضان وهتابع ايه منها ؟ - - - -.> مين فينا متسألش السؤال ده انا مش من هواة التلفزيون لكن لما بعدي كده من وقت للتاني بلاقيهم قايمين بالواجب وزياده حبتين بصراحه

انا لقيت شوية اسئله ف موضوع قريتو ف منتدى تاني بجد نفسي حد يلاقيلي اجابه عليها :

• لو عندك امتحان ثانويه عامه وفاضل على الامتحان شهر واحد ياترى هتتفرج فى الشهر ده على مسلسلات؟؟

• او فرحك بعد شهر وبتجهز للفرح والشقه بتكملها وباقى على الزقاف شهر هتسيب ده وتتفرج على مسلسلات؟؟

• او دخلت مسابقه من سيربح المليون! ومده السفر شهر وطبعا حضرتك عمال تذاكر كلمتين عشان طمعان فى المليون ممكن تسيب ده وتتفرج على مسلسلات؟؟

• او لو اتقدملك عرض انك تفرغ نفسك لمده شهر بعد شغلك مقابل مبلغ 10 الاف جنيه او حتى 5 او 3 ساعتها ممكن تضيع العرض وتتفرج على مسلسلات؟؟

• او لو هتناقش رساله الدكتواره او ...او ......

أحنا عارفين ان اى حاجه وكل حاجه أما فى ميزان حسناتنا او ميزان سيئاتنا ؟
    والمسلسلات هتبقى فين؟؟؟
    اكيد مش ممكن تبقى مع القرءان والصلاه والدعاء والصدقه ...
    عرفت هتبقى فين؟
    ليه تعمل كده وايه الفايده و اختم كلامى بسؤال :ليه تتفرج على مسلسلات رمضان السنه دى؟؟
    بالله عليك أنوى بصدق دلوقتى خساره تضيع وقتك فى معصيه والناس بتطيع ربنا ! اوعى تكون بعيد فى وقت الناس كلها بتحاول تقرب
    أنت مش سىء قوى كده؟
    أنت فيك خير

كما قال الرسول صلى الله عليه وسلم : الخير فى وفى أمتى إلى يوم الدين

ولا يحرم الرحمه فى رمضان الا محروم شقى ..فلا تكن انت

خلاصه الكلام ساعتها هتقول اخلص المهمه الى فى ايدى واعدى الشهر والمسلسلات بتتعاد طول السنه مش كده؟؟
    --------------------
    يعني ف كل الاسئله اللي فاتت دي الموضوع كان موضوع هدف صح؟؟
    انته بقى ايه هدفك ف رمضان انا جمعت شوية اهداف ممكن نفكر فيها مع بعض وننويها من النهارده ليلة رمضان وننفذها كلها او اغلبها هتغنينا عن المسلسلات كلها وعن اي تفاهه تلفزيونيه تانيه يلا نبتدي :
    -----------------------
    عن أبي هريرة (رضي الله عنه ) قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه )

- مش من دي ممكن ننوي ان احنا نصوم باحتساب لله عز وجل عشان نتخلص من كل ذنوبنا اللي فاتت السنه كلها مين فينا معملش ذنوب مين فينا معملش حاجه ودايقتو ونفسو يخلص من ذنبها اهي الفرصه جايه لو النيه كانت لله

عن أبي سعيد الخدري ( رضي الله عنه ) قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( ما من عبد يصوم يوما في سبيل الله إلا باعد الله بذلك اليوم وجهه عن النار سبعين خريفا )
    - ودي نيه تانيه ممكن تنويها انا عايز السنادي ابعد عن النار طوال الشهر مضروبين ف سبعين سنه يااه كل المسافه دي بعد عن النار وقرب للجنه وده ايه كمان ف الايام العاديه ما بالكم رمضان ؟؟

عن أبي هريرة (رضي الله عنه ) عن النبي صلى الله عليه وسلم قال :
    ( من قام ليلة القدر إيمانا واحتسابا, غفر له ما تقدم من ذنبه )
    مين فينا مبيحلمش بده وده مش هيجي غير لو احتسبت رمضان عمل وعباده عند الله لان احنا منعرفش موعدها وبالتالي ممكن تكون ف اي يوم ف العشر الاواخر مين يعرف ؟

ثبت في الحديث عن نبيِّنا - صلى الله عليه وسلم - قوله: ((إنَّ لله عتقاءَ في كلِّ يوم وليلة، لكلِّ عبد منهم دعوةٌ مستجابة))، أي: في رمضان، وهو حديث صحيح، رواه الإمام أحمد في مسنده (7450)، عن أبي هريرة أو أبي سعيد - رضي الله عنهما - شكَّ الراوي، والشكُّ في اسم الصحابي لا يضُر، وسنده صحيح على شرط الشيخين.
    مين عايز يكون من عتقاء ربنا في رمضان ؟ مش ده هدف مهم جدا لازم يتحقق

كل دي اهداف اتمنى ان احنا ناخد عالاقل واحد فيهم ونسعى له طوال الشهر مستني ردوكم كل عام وانتم بخير
    i need help
    i need help
    عضو جديد
    عضو جديد

جنسيتك : مصري
    تقييم الاعضاء لهذا الموضوغ : 0
    عداد النقاط : 5529

شهر رمضان شهر الجنه مش شهر المسلسلات Empty رد: شهر رمضان شهر الجنه مش شهر المسلسلات

مُساهمة من طرف i need help الجمعة أغسطس 21, 2009 7:04 pm

احنا كمان ممكن نساهم بمجهودنا في اي جمعيه خيريه و ده هيملا وقت كبير من فترة الصيام بدل ما نتفرج عالمسلسلات و بكده هنساعد اي حد محتاج و هيكون ثوابنا عند ربنا كبير ان شاء الله و كمان ممكن بدل ما نختم القران مره واحده احنا ممكن نختمه اكتر من مره و اللي مش بيعرف يقرا القران قراءه صحيحه ممكن يشغله باي طريقه و يقرا مع الشيخ كمان في حاجه مهمه ان مش من المستحب النوم الكتير اثناء الصيام و الفرصه عند كل اللي بيدرسو كبيره جدا السنادي لان الدراسه هتبدا بعد العيد فهيكون عندنا وقت اكبر من اي سنه هيساعدنا اننا نتفرغ للعبادات و صراحه فرصه متتعوضش...................رمضان كريم

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 19, 2024 5:46 pm