الحياة

اهلا وسهلا بيك نورت المنتدى ويارب ينال اعجابك من فضلك لو انته زائر كريم يا ريت تسجل معانا من هنا ولو عضو سجل دخولك وشكرا ليك وان شاء الله نكون عند حسن الظن

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

الحياة

اهلا وسهلا بيك نورت المنتدى ويارب ينال اعجابك من فضلك لو انته زائر كريم يا ريت تسجل معانا من هنا ولو عضو سجل دخولك وشكرا ليك وان شاء الله نكون عند حسن الظن

الحياة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى فيه كل مايهم المستخدم العربي برامج العاب اغاني منوعات موبايلات وغيرها الكثير

منتديات الحياة تهنئكم بحلول شهر رمضان المبارك اعاده الله علينا وعليكم باليمن والبركات باذن الله وكل عام وانتم بخير
الخيمه الرمضانيه مفتوحه لكل زوار المنتدى الكل يستطيع مشاركتنا بمواضيعه وردوده ومشاركتنا الثواب طوال هذا الشهر الكريم لا داعي للاشتراك في المنتى فقط كن واثقا ان الله رقيب عليك واترك في المنتدى زهره تفيدك وتفيد الجميع باذن الله

ماذا تعني لك كلية الهندسه ؟؟

midomshakel2010
    midomshakel2010
    المدير العام
    المدير العام

تقييم الاعضاء لهذا الموضوغ : 0
    عداد النقاط : 10508

ماذا تعني لك كلية الهندسه ؟؟ Empty ماذا تعني لك كلية الهندسه ؟؟

مُساهمة من طرف midomshakel2010 الخميس ديسمبر 25, 2008 12:52 pm

هندسة القاهره بالنسبالي انا (( خليني حلو وهتكلم عن الجزء الايجابي على الاقل معايا انا بعدين تابقى اقطع في فروتها )
    زكرى
    زكرى معرفة اخ وصديق يكون معاك على طول الطريق ف تعبك تلاقيه لو اتاخرت يوم حتى لو من غير سبب يحسسك ان قلقان عليك يكلمك يعرف مالك ويعرض عليك اي مساعده وتلاقيها طالعه من قلبو صافيه زي اللبن الحليب .. تلعبوف يوم .. تخرجو مع بعض ف يوم .. تتخانقو حتى ف يوم وتقاطعو بعض وتقوقو انحنا مش هنلم بعض تاني بس ازاي ودي تيجي ميعديش اليوم وواحد منهم زعلان من التاني

زكرى دكتور جدع نبيل وشهم بيحب الطلبه بيحب يحسسهم بقيمتهم كمهندسين هيعمرو البلد ديه بيستحملهم حتى على خيبتهم ف اسئلتهم لانو عارف انو عشان تكون حاجه لازم تبتدي من الصفر وتحت الصفر يسع صدره ان الطالب يجيلو مكتبو ويقلو انا مش فاهم ويقعدو يشرحلو من اول خالص ويطلبلو شاي كمان هو قاعد هههههه والامثله ديه موجوده كتير وعشان مبخسش للناس حقها الناس ديه بجد جديره انها يتشاد بيها زي د/ مدحت المسيري د/ منال عوض د/ ايهاب د/ سمير ابو هديمه د/ كمال د/ســامح د/اماني وغيرهم كتير اوي بجد
    زكرى معيد بيحب الطلبه اللي بيدرسو عندو بيفهمهم مش بيولي الطلبه اهتمام في لسكشن زي الكورس وبيعامل الاتنين زي بعض تمام شرح جميل بيهزر بيدحك مش كشر ولا رخم - ميمنعش ان المعيد بردو لازم يمارس عاداته التقليديه - بيحسس الانسان بقيمتو

زكرى معمل كان خفيف مش رخم وجربنا بنفسنا وغلطنا وبهدلنا الدنيا وتسببنا بمشاكل فيها زي معمل الكيميا مثلا

زكرى موقف حلو جمع الاصحاب مع بعض ف لعبه ف موقف حلو ف هزار ف الجبلايه ارض المهندسين الاوحد مش عارف بس بحس ان مينفعش هندسة القاهره من غير المكان ده على قد ما هو مش نضيف قذر بس ليه كده معزه خاصه عندنا لو محاضاتنا فين ف اخر الكون بنرجع بردو لييها شافت احزان كتير يوم ما كل واحد يخرج من الامتحان يلعن السنه اللي شاف فيها هندسه ويدعي على الدكاتره اللي درسو الماده يجيلهم الحصبه والجدري والشلل الرباعي والخماسي وكل انواع الامراض العاديه ونزلات البرد ةالشعب الاهوائيه والتهاب الكبد وغيرها وغيرها وغيرها - طبعا تعتمد على نوع الامتحان والدكتور وعدد الدرجات اللي اتحطت على رأي دكتور ايهاب عالجزمه - مثلا
    لو جه امتحا ن اولى مدني الترم التاني في المساحه بالذات صعب شويه كلنا هنطلع ندعي عالدكتور بكبيره اوي اوي اوي يجيلو نزلت برد او يعطس ف وسط المحاضره
    اما بقى لو جه امتحان الفيزيا بتاع نفس الدفعه في مادة الفيزيا او الماتريال مثلا صعب وده العادي دائما هندعي عالدكاتره اوبس بلاش اقول لكن هم عارفين كويس بيتدعي عليهم بايه

شافت بردو الجبلايه ديت ميلاد تجمع اصحاب لقو بعض وطلعو شبه بعض في العادات وف التصرفات والاخلاق واللي لقو بعض زي بعض ثبتو مع بعض الله يرحمك يا زمن كنا كتير اوي

زكريات زكريات زكريات فاتت ولسه هتيجي زكريات اعدادي واولى واولى بردو هههههههههههه وتانيه كمان (( ملناش حد بعد كده نفتكرو فوق ))

يا ترى ده الحلو 6 هندسه سيبك بقى من مره دحكنا ف محاضره هزرنا مع دكتور اطردنا من المحاضره بسبب المرض اللي بيصيب الطلبه بس وهما جوه المحاضرات مرض النوم اللعين بيجي مع المحاضرات بيس لكن كلو بره شغة نشاظ وحيويه

طيب هو انا هقعد كده طول اليوم اتكلم حلو وبس فين المر عايز تقنعني ان هندسة القاهره ديه المدينه الفاضله هقلك لا تعالى اتفرج

نبتدي بالهين
    موقع كلية الهندسه جامعة القاهره الرسمي http://www.eng.cu.edu.eg/ حاول كده تدور على جداول امتحاناتك فيه لعام 2008/2009 العام الدراسي الحالي واتفاجئ لما تلاقي ان بعد عام كامل دراسه الجدول الموجود هناك هو الدور الاول مايو 2008 ولحد النهارده وفاضل على امتحانات الترم اقل من اسبوعين اهه ومفيش اي حاجه تربطك بالجدول الجديد ده ممكن يتسمى ايه غير اهمال

الكليه اللي متعرفش معنى كلمة نضافه يمكن اول ما دخلتها انبهرت بالنضافه اللي هيا فيه وبتا لكن السنادي ممكن تحتل الرانك الاول لو رتبنا الكليات من حيث ازبل كليه ف مصر (( طبعا الجامعه نضيفه وبالذات اليومين دول عشان الاستاذ نظيف كان هناك بيحتفل بالمئويه )) وازداد مقلب الزباله اتساعه بعد عمليات تركيب الغاز اللي مش هتخلص واللي شغاله بقالها كام شهر اهيه طبعا شهرين تلاته تكسير الطرق المتسفلته وسيب الرتش في مكانو يعني مين اللي هيتأذي طلبه هه فداهيه
    شهرين تلاته كمان حط الخراطيم في الارض ومش بعيد كمان يردمو الطريق بعدها فوق الخراطيم او حتى يسيبو الخراطيم مكشوفه ويشتغلو عشان تكون تكلفة صيانه اقل وتحدي لو سفلتو الشوارع بتاعت الكليه تاني او حتى بعد عمر طويل ان شاء الله

طيب ده الهين
    نخش ف الاتقل منو
    دكتور بسم الله ما شاء الله خبير جدا في مادتو ووممكن يكون الاول ف مصرلا مطلوب للعمل ف كل حته لكن قعدو مع طلبه يدرسهم يجيلك احساس ان الراجل العلامه ده معداش على كندر جارتن اصلا - مع احترامي لكل دكتور اتقطعت فروتو النهارده بس من حقي اتكلم ولو متكلمتش هنا هتكلم فين يعني - طبعا كل طلبة هندسة القاهره عارؤفين انا اقصد مين ومين ومين ومين و .....
    طب ليه نتحط مع مهندس اسمو دكتور في مكان وهو مش بيعرف يدرس و مش المفروض الدكتور ده قبل ما يدرس يتعرض لاي حاجه ف الكون او اي دراسه بحيث تأهلو انو يشرح لطلبه طلبه حست بكل انواع التعجيز واليأس والبهدل اللي ف الكون طلبه كانت فرحانه وهي داخله على اعدادي بمجموع 999999 ف الميه وف الاخر حست انها طلبه حمير واللاهي بجد انا حاسس اني احمر حمار عدا من ثانويه عامه وجه يدرس هناك اصلا

دكتور بيطعنطظ عالطلبه يعني بيتنطط عليهم على اساس انو دكتور بقى وسععععع محدش قدو الريس جي وبردو معروفين والصنف ده من الدكاتره ما يتبصلوش لانك لو سألتو سؤال انته حاسس انك مش فاهمو وهو حس انو سؤال غبي مش مستبعد يسقطك ف الماده او على اقل تقدير يمسح بكرامتك الارض ويغسلك قدام كل طلبة المدرج ويدحكهم عليك ناهيك بقى انو عشان يجاوبك هييسألك قصادو عشره ممكن انته تعرف تجاوب او لا وممكن تكون عارف الاجابه وتلالا عشان رهبة الموقف يبقى كده يومك اسود اكتر واتكر يالي مبتفهمش وشتيمة الدكاتره المعتاده يا حماار يالي مش بتذاكر انته فاشل انتهى مستواك العلمي ف الحضيض انته مفيش منك رجى

دكتور تالت رخم قتم كده تدخل المحاضره يجيالك اكتئاب بتكره اليوم اللي هيكون في الماضره وتفرح لو خلصت لانها هتكرر تاني بعدها بسبع ايام يااااا عمر واللاهي لو عشان
    وامثلتهم متنوعه
    1- دكتور تدخل المدرج بدري جدا وتقعد تتكلم مع صاحبك اللي جمبك قلب ما الدكتور ما يدخل عادي جدا يعني وهو يدخل وهسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس لكائنات الحيه كلها انعدمت اتحداك لو سمعت اصلا صوت نفس ف المدرج حتى يا عيني صرصار الليل اللي بيقعد يزمر دوت بيخاف ويقعد الدكتور دخل راجل بقى انته كلم حد جمبك - من حق الدكتور ان مفيش حد يتكلم ده طبيعي - هو بقى يشرح ويمى السبوره كلما ويسمحو ويملاها كلام ويسمحو وانته قلو ملحقاش انقل وشوف الموقف مبيهزرش باارد علمي بحت وغالبية طلبة دفعة مدني بالذات ملهمش ف الجو ده طلبة مدني من ازكى طلبة الكليه بجد بس بتدي عطائه ده للي يفهمها صح ويفهم دماغها

2- دكتور تاني يأجل الاسئله لار المحاضره خالص وبذلك لو انته كنت حتى فاهم حاجه صغيره وحته تبع الحاجه ديه وقعت منك هتضطر تعمل سؤال يكمل ف اللي بعدو خلاص حبل الافكار اتقطع وابقى قابلني حتى لو كنت كاتاب السؤال ده ةسألتو وجاوبك وفهمت اللي انته عايزوناهيك ان 350 طالب ف المدرج لو كل واحد فيهم عندو سؤال واحد بس شوف ايه اللي ممكن يحصل

3- واحد تالت - واللاهي كل دول موجودين - مهزئ بكل معنى الكلمه يعني بيشرح عادي مش ممتاز يعني وقليل الادب لابعد الحدود فاكر ان طلبة مدني كلهم كايين من الشارع لسانو زفر مش لمجرد حمار ومش بتفهم بس لا بيعدي ده لابعد من كد وكلام اساسا مينفعش يتقال في وجود انسات في المدرج اللي غالبا مبيفهموش في ايه ومصدقين ان شرحو ممتاز على الرغم من طولت لسانو لدرجة ان فعلا احنا كارهينو فاكر هو ان ده شطاره وانو هيوصل لقلو ب الطللبه ويدحكهم بقى مع انو مش هيوصل غير لقلب شريحه تكات تمثل 15 ف المايه من الطلبه كلهم

4- واحد رابع لو اتخنق من طالب رخم يحكم بالاعدام على الدفعه كلها يا يسقطهم ف مادتو كما حدث من كام سنه مع قسم ميكانيكا ومن سنه مع طلبة مدني ي لو هو مبسوط شويه يسيب المحاضره ويمشي ويقول الجزء ده اتشرح وابقو قابلوني لو فلحتو هههههه محسسني انو قاع ف فيلم كارتون وبعد الجمله ديه هيقوم على رأي فيلم احمد ادم يقوم عامل دحكات شريره متقطعه ويمشي

واحد تاني بجد وده مقياس عجبللكليه بس بصراحه الراجل ده مش ف اولى ده بيدي ناس اكبر عشانيكون مبهم شويه بس الراجل يدخل المدرج ويعلن حالة الحرب ان لا صوت ولا كلام ولا تعليق ولا موبايل بيرن ولا حد بيكتب ولا اي حاجه وكل شئ ممنوع منعا باتا داخل وخارج المدرج واغلقو المبنى المحاضرههتبدء ووممنوع دخول حد بعده ولو بثانيه واحده - عموما انا بعتبر اللي بيتأخر عن محاضره ده واحد بيدلع لان ده ملهاش اعزار الا الظروف القهريه عمل حادثه حد ليه مات يعيب المرء تخلفو عن مواعيد ولا يميزو ان جه بدري ده ررأيي - تعالى بقى شوق السوبر المحاضره اللي تحسسك ب اهمية الكون العظيم
    يدخل الدكتور يقف ساكت حاجه زي 10 دقايق والناس ساكته - تقريبا ديه طقوس المحاضره - انا حضرت مع الناس دول وواللاهي ده بيحصل بعدين يمسشك المايك ومبيكتبش اي حاجه عالسبوره وماده ملهاش كتب ولا يحزنون ولا اي ماده علميه غيرلا اللي ربنا يوفقو ويعرف ينقل ورا صوت الراجل ده لانو زي ما قلت مش بيكتب عالسبوره يتكلم ف تسمع تلات تربع انواع الحروف واقعه تماما - واللاهي مش بعيب فيه بس ايه زنب الطلبه ف كده - والراجل بجد كبير اوي اوي اكبر من مباني كتير عندنا ف الكليه زي ما بيقول طلبه ف الكليه حفريات - مليش دعوه بالكلام ده ههههههههه - الحصيله الطلبه اصحابي اللي بيجيبو امتيازات نايمين في المدرج نوم عميق بيخلص قبل المحاضره دايما بنص ساعه ويمسك الغياب بتاع السكاشن الحاضره بقى وهاتك من واحد لحد اربعين سكشن سكشن ينادي عليهم واحد واحد شخص شخص وياخد غياب يا طول بالو
    واخيرا وليس اخر دكتور واحد كمان بس ده حاله خاصه لاني شخصيا بكرهو ومكرهتش قبلو ومش هكره بعدو وممكن نعتبر العداء اللي بيني وبينو شخصي جدا اوي يعني انا لو شفتو ماشي ف شارع ممكن امسك طوبه احدفها عالعربيه واجري - مبيحصلش انا بتاع كلام بس هههه - دكتور المسؤل عن معمل الفيزياء لاولى مدني هذا العام اظن بكده انا وضحتو اوي جدا خالص - انا عرفتو بالمنظر ده عشان فعلا بكرهو - سيبك من انو عايز درجة الكمال ف التجربه اللي بيشرحالنا وعايز الجراف اللي بيترسم يكون نوع من الجرافس الليي فيها عبقريية الزمان والمكان - انا صححت تجربتي عند راجل تاني وجبت عشره عموما - بس ليا واحد صحبي عاد التجربه يا عيني تلات مرات في كل مره يخليه يعدلها ويمسحها مع ان الواد ده انا اشهدلو بالكفاءه ف رسمو بجد مينفعش يرسم وحش يعني وف الاخر وهو بيدخن طبعا - وفي قانون بيمنع اي طالب منعا باتا من التدخين داخل مباني الكليه واللي بعمل كده بيتعرض لغرامه ماليه ما بالكو الدكتور اللي هو قدوه لينا - قالو انته المفروض ترحل النقطه ديه شويه نقطه واحد يرحلها كام ملي وادالو 9 واللنقطه ديه عشان محدش يتفزلك مش هتأثر على الرسم بأي شكل ولا حتى عالنتائج
    ناهيك ان اللذيذ يدخل عامل عنتر بن شداد يرزع باب المعمل بكل معنى الكلمه ويزعق باعلى صوته ويشتم طبعا وانا مشفش ان في مهندسين ينفع تتشتم ما علينا ويهزق طلبه ويطردهم وده مش منحقو لدرجة انو عمل مشاكل مع طلبه كتير بسبب قلة ادبو - انا بكرهو اوي استغفر الله اغعظيم يا رب - دالنا الموقف الاخير معاه امبارح في معمل الفيزيا
    دخل هو بيقول لكل طالب تحب تمتحن ف ايه يا بابا اول ما جالي حسيت بيان الدنيا فتحتلي ابوابها اخيرا وقلتلو السنجل سليت ديه تجربه عندنا قالي خد الورقه ديه اكب القوانين وارسم العلاقه وطلع الوحدات وارسم الجهاز وقلي نقدر نطلع ايه من الميل كلام عادي وسهل ومفيش مشاكل عدا على الناس يمسكهم يغربلهم اسئله وف الاخر يديهم الدرجه بتاعتهم اللي غالبا ميستخقهاش جه للي قدامي سألو وادالو درجتو راح للي بعدو وسئلو السؤ اللي سئلو لصاحبي اللي جمبي وليا كمان لينا احنا التلاته نفس السؤال
    ايه الفرق بين الديفراكشن والترانسمشن سؤال ملهوش علاقه بالتجربه او بأي حاجه غير فييين ف منهج الاوبتكس نفسو حاولت - انا مذاغكر التجربه ديه وفاهمها جدا اوي جدا جدا جدا - ولكن هيهات هيهات متححاولش ملهاش حل حتى لو اجابتك بيرفكت والغريب ان سأل غيري اسئله تانيه انا وصاحبي مبضش ف الورق بتاعنا اللي لو اي دكتور شافو هيفرح بيه جدا وحطو مع بقيت الورق وبصلي بصت استحقار ناريه جدا كده من فوق وتحت وقالي انته مهندس حمار ومش نافع وراح كاتبلي عالورقه 1.5 ولصحبي 1.5 ومش وسابنا انا عايز اي حد يعلق عالوضع الزباله ده ويقلي المفروض اعمل معاه ايه مع اني لا انا ولا صاحبي ده فشله بالعكس احنا شطار مش بتوع امتياز ابي نعم بس مش عالم فاقده وبايعه القضيه ونتايجنا عموما تثبت الوضع ده انا احنا متوسطين

ما علينا نخش بقى على طقم المعيدين نمسكهم كده ونقول المعيد ده مثال لطالب امتياز محترم جدا كافح ووصل عشان يكون معيد ف كليه من اعظم كليات الوطن العربي حقه ومحدش يقدر يتكلم وانا ضربت امثله بالمعيدين الاكفاء زي م/ طه خيري محمد ماضي محمد سلامه وغيرهم كتير وكتير وكتير
    لكن طبعا في امثله من اللي تشرح القلب وان كانت قليله مش زي الدكاتره
    1- معيد متعقد من الكلبيه لانها صعبه بجد ومتتوصفش صعوبتها غير للي جربها يعني بتاع الثانوي اللي يقول انا بتاع هندسه ومتفرقش معايا وهوريها دي ثانوي اصعب اقلو ولا حاجه خش بس وجرب بعدي سنتين خد رأيو ف يعقدها عالطلبه ف امتحاناتو اللي بيعملها والكويزس كانهم مجربوش قبل كده
    2- معيد تاني شايف بقى انو زا وان لانو طلع معيد ومش ايي حد بيطلع معيد ف يتنطط على خلق الله ولما طالب يطلع يسألوة ف حاجه يقول معلش اصل انا تنشن النهارده معلش اصلي عندي مغص النهارده مع ان ضرب الموعد ده مره ومره ومره وممن تكون انتهلا مضيع محاضره عشان خاطر جنابو لكن يقولك ف الاخر انا تنشن النهارده تعالى بعدين

تيجي هنا مسألة عدم تكافئ الفرص معيدي يدي طلبتو اعلى درجه حقهم لانهم بيحاولو معاه لانو بيحببهم ف مادتو مش بيخنق عليهم وواحد تاني مكره الطلبه ف المادده كلها تماما وبيعمل كويزس متتحلش وابقو قابلوني لو نفهعتو ف ده ياخد 9 والتاني 2 مع ان ده شاطر وده ساطر بس ده يسقط ود يعدي يبقى ليه وازاي درجات زي كده تحدد مصير طلبه ف حاجه ملهمش يد فيها ماده زي المساحه مثلا انا معدبيها لكني سقطت فيها الترم الاول وكرهتها مع انها سهله بسبب دكتور الماده الفاضل والترم التاني انا كنت بعشق الدكتور بتاعها وكنت لدرجة اني بشرحها لصحابي من كتر ما حسسني الدكتور بانها سهله ومفهاش حاجه الطابع النفسي بردو بيعمل دور كبير اوي احنا ف الاخر بشر مش بهايم

يلا الدكاتره بردو لازم يتبهدلو هندسة القاهره مش كليه فاضله هي كليه عابيه اوي ومحترمه ف جامعه اكبر جامعه ف الشرق لاوسط بلا جدال بس لكل حلو في وحش وكل الجامعات التانيه فيها المشاكل ديه وانقح واللي يشوف بلاوي غيرو تهون عليه بلوتو بردو يلا اشوفكو على خير
    بااااااااي

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء مايو 21, 2024 12:05 am